מכשיר אינהלציה (אינהלטור) נועד לאידוי תרופתי לטיפול במערכת הנשימה, כך ששאיפת התרופות תביא להקלה מיידית בתחושה. במרכז לרפואת חירום תוכלו לרכוש אינהלציה מהדגמים המתקדמים ביותר, מבית היצרניות העולמיות האיכותיות ביותר ולהתאים את סוג המכשיר למיקום או סוג האוכלוסייה.

אינהלטור ככלי להתמודדות עם קשיי נשימה

למרות העלייה בתוחלת החיים במאה ה-21 ואיכות החיים שהיא מביאה איתה, קשיים במערכת הנשימה היו אז ועדיין נחלתם של רבים. בין אם מדובר במחלה כרונית כמו אסתמה או חסימה ריאתית ובין אם מדובר בתופעה כמו סטרידור או שיעול חורף טורדני, הדרך לטפל באלו תהיה באמצעות אחד משני סוגי אינהלטורים מקובלים: משאף או מכשיר אינהלציה.

שני האינהלטורים ידועים כמרחיבי סמפונות. הסמפונות הם צינורות שמסתעפים לשתי הריאות ומשם ממשיכים להתפצל לצינורות דקיקים יותר. דפנות הסמפונות מכילות סחוס ושרירים, שמצופים ברירית נשימתית, עליה קיימות בליטות בשם ריסים, שמסייעות לדחות ולסלק גופים זרים שהגיעו למקום. כאשר קיימת דלקת בסמפונות, היא נקראת ברונכיטיס. כאשר מתפתחת מחלה בסמפונות, הרי שמדובר בגנחת הסמפונות, הלוא היא האסתמה.

 

מכשיר אינהלציה – מה בדיוק עושים איתו?

מכשיר אינהלציה מותאם להכנסת תרופות כמו מרחיבי סמפונות (ונטולין למשל), סטרואידים וגם תמיסת מי מלח שעוזרים להתמודד עם המחלה או התופעה הנשימתית הקיימת ולהביא להקלה מיידית בנשימה. התרופות שהוחדרו פנימה יעברו תהליך מהיר של אידוי, במהלכו האדים יתמלאו בתוך מסכת נשימה מיוחדת שמונחת על הפה והאף ודרכה שואפים בנשימה רגילה במשך מספר דקות.

 

האם קיים סיכון בשימוש במכשיר?

האדים אינם "ממסטלים" ואינם בעלי ריח חזק או תחושת צריבה ובשאיפתם מתרחשת רגיעה משמעותית והקלה בתחושה, שתלך ותתגבר ככל שהאינהלציה ממשיכה לפעול ולאדות את התרופה עד לסיומה. יחד עם זאת, ידוע ששימוש באינהלטור מגביר סיכון לעששת ולכן ההמלצה הרפואית היא לבצע שטיפה במי פה מיד לאחר מכן.

 

השימוש במכשירי אינהלציה לרוב מסויג

חשוב להבהיר שמטופלים לא תמיד מחליטים על דעתם האישית להשתמש במכשיר האינהלציה. כאשר אדם ידוע כסובל כרוני מאסתמה וזקוק לאינהלציה דרך קבע, סביר שהוא כבר יידע לאורך זמן מתי עליו להשתמש במכשיר ומהם המינונים המדויקים שנרשמו לו בתרופות לצורך העניין.

בכל סיטואציה אחרת, השימוש באינהלציה יתבצע בהוראת רופא (משפחה או מומחה ריאות) וכן כעזרה ראשונה לאדם שסובל מהתקף נשימתי כמו למשל במרפאות חירום, חדר אחיות או אמבולנס ולפעמים גם מצוי ככלי טיפולי בידי החובש בשטח, בטיולים ואירועים חיצוניים.

 

סוגי מכשירי אינהלציות

בחברות לאספקת ציוד רפואי וגם בבתי המרקחת השונים ניתן למצוא מספר סוגי אינהלציות. המכשירים ה"מסורתיים" בעלי תצורה מרובעת ומעט מסורבלים, כוללים את מכשיר ההפעלה, מסכת סיליקון לנשימה ואת הצינור המחבר ביניהם, דרכו עוברים האדים. מכשירים אלו רועשים למדי בהפעלתם וגם מאיימים מעט למראה, מה שהביא להתקדמות גם בהיצע הרפואי של האינהלציות:

 

מכשיר אינהלציה נייד

מדובר בדגם קטן שניתן לאחוז בכף יד אחת ולתפעל אותו ללא קונסולת החיבור המסורבלת ולהטעין ב-USB. דגמים אלו גם שקטים הרבה יותר ומגיעים עם מספר אפשרויות שאיפה, חלקם דומים לפיית המשאף העגולה שיש לסגור עליה את השפתיים וחלקם בעלי מסכה מובנית, שדומה לזו שבמכשיר הנייח והרגיל.

 

מכשיר אינהלציה לילדים

לרוב מדובר במכשירים נייחים, שלובשים צורה מעט יותר אופטימית כמו חיה או דמות כלשהי, על מנת לרכך את הרתיעה שילדים רבים חשים מהמכשיר. גם כאן אפשר למצוא דגמים שקטים יותר או פחות, תלוי בדגם ובמחיר.

 

אירוצ'מבר

מדובר במיכלי הכלה לתרופות, שמונעים את הרעש המבהיל והמטרטר האופייני למכשירי האינהלציה ומתאימים לשימוש כמשאף, ממנו התרופה מתפרקת בלחיצת כפתור פשוטה. המיכל מגיע עם מסכה ידידותית למראה שתקל על ילדים שנבהלים מהמכשיר המקורי וסובלים בדרך כלל מקוצר נשימה חריף או צפצופים.

בנוסף, אפשר למצוא מגוון דגמים גדולים, קומפקטיים, עם מסכה המתלבשת על הפנים באמצעות רצועה, עם חיבורים נוחים יותר או פחות, כפתורי הפעלה במיקומים שונים ועוד.

 

שימוש באינהלציה להשגת שליטה במחלת האסתמה

אסטמה נחשבת למחלה יחסית נפוצה, שגורמת להיצרות הסמפונות ולהצטברות רבה של ליחה בנתיבי האוויר, עד כדי מצב שבו הליחה חוסמת את מעבר האוויר ונוצרת תחושה של קושי וכבדות לנשום. סימני הזיהוי לאסתמה קלים למדי ונעים מחרחורים נשימתיים או נשימה כבדה ומשתנקת ועד צפצופים במצב הקל, או קוצר נשימה כבד ומסוכן עד כדי אבדן חמצן, מחנק וחיוורון במצב מסכן חיים.

הדרך היחידה להתמודדות עם המחלה היא על ידי שליטה יזומה ככל האפשר בתסמינים. לצורך העניין, נטילת תרופות באופן קבוע לטווח ארוך, נטילת תרופות למניעה בתקופות מסוימות (עונות המעבר למשל) וכמובן מתן טיפול תרופתי שינטרל את התסמינים מיד עם הופעתם.

כאשר האסתמה איננה בשליטה, היא עשויה ליצור פגיעה ממושכת בחולה מבחינת מצבו הרפואי וגם מבחינת מצבו התפקודי בעשרות תחומי חיים ולכן חשוב המעקב הרפואי וגם מתן הטיפול בזמן, בין היתר על ידי מכשיר אינהלציה.

 

תסמיני מחלת האסתמה

סימנים ותסמינים של האסטמה כוללים בין היתר:

  • בעיות נשימה או קוצר נשימה ותחושת כבדות או מחנק
  • כאבים בחזה והתכווצויות
  • בעיות נשימה, שיעול, חרחורים או צפצופים שמופיעים במהלך הלילה ובזמן השינה
  • התקפי שיעול או חרחור בעת הצטננות או שפעת.

 

אם המחלה מחמירה, יופיעו הסימנים הבאים:

  • עלייה בתדירות ובחומרה של כל התסמינים שהוזכרו קודם
  • צורך תכוף להשתמש במרחיבי סמפונות

 

קוצר נשימה חמור עשוי להביא גם לתסמיני לחץ מוגברים מאוד אצל החולה ותחושה של חוסר אונים.

חשוב להבהיר שאסתמה איננה ניתנת לריפוי מוחלט ועד היום לא ברור מדוע חלק מהאנשים לוקים בה, לעומת אחרים שלא. יחד עם זאת, הרפואה מבינה שמדובר בשילוב בין מספר גורמים אפשריים כמו: זיהום בדרכי הנשימה, אלרגנים שונים, אויר קר, סולפיטים (חומרים משמרים במזון), ריפלוקס ואלרגיות מזון. בנוסף, יש שמצביעים על הרכיב הנפשי-פסיכולוגי שעשוי להגביר את הסיכוי למחלה.

 

עוד מספר יתרונות של מכשיר האינהלציה

כפי שציינו, האינהלציה איננה מטפלת באופן פולשני, כואב, או ממושך מאוד בהפרעת הנשימה. להבדיל מהמשאף שמכיל בדרך כלל מינון נמוך וחומר פעיל אחד בלבד, במכשיר האינהלציה אפשר לשלב מספר סוגי תרופות (כולל חמצן במצבי חירום), כדי לקבל תרומה אפקטיבית יותר ולטווח ממושך יותר במקרה של התקף אקוטי או קוצר נשימה כבד.

הסוגים הקיימים למכשירי אינהלציה עונים על צרכי המטופלים בצורה טובה ומספקים רגיעה מיידית בתסמינים, כך שיהיה ניתן לשוב לשגרה ולבצע את הנדרש כדי לאזן אותם בצורה רגועה ונינוחה, מול רופא או אחות מתאימים. בנוסף, את המכשיר אפשר לבחור בהתאם לצרכי החולה ולהתאים אותו לסוג אוכלוסייה מסוים, למשל אינהלציה המותאמת לילדים בחדרי טיפול המיועדים לילדים.

המרכז לרפואת חירום נמנה עם חברות אספקת הציוד הרפואי המובילות בישראל ופועל מול מיטב היצרנים הבינלאומיים. החברה מעניקה שירות צמוד מבחירת המכשיר המתאים וקבלת הדרכה, לרבות בדיקת תקינה ואחריות גם למכשור נוסף כמו דפיברילטורים, מכשירי א.ק.ג ועוד.

לשמיעת הטקסט הקליקו: