הלכות רפואה בשבת

פיקוח נפש דוחה שבת

בימי השבוע, מצווה על היהודים לקיים רוב מלאכותם ולעסוק בעשייתן. אך בשבת, ישנן מספר מלאכות שאסור לבצע כדי לקיים את המנהג הדתי היהודי של שבת קודש. הרי שבת הוא יום מנוחה וקדוש, ולכן יש עניין מיוחד שלא יתבצעו פעולות של מלאכה בשבת גם לעסקים שקשורים לטיפול רפואי. הלכות הרפואה בשבת מגבילות את הפעולות הרפואיות שאפשר לבצע בשבת. לכן, ישנם כמה תנאים שצריכים להתקיים על מנת לקבוע מהם פעולות הרפואה שמותרות בשבת.

לפי ההלכה, מצווה לשמור על חיי אדם ולטפל במחלות ובמצבים מסכני חיים. לכן, פעולות הרפואה המסוכנות והקשות המוגדרות כעזרה ראשונה מותרות בשבת, זו הסיבה שכוננים של מד"א כמו גם של ארגוני ההצלה האחרים, רשאים להחזיק על גופם מכשירי קשר בהם ניתן יהיה להזעיק אותם ואת שירותיהם בכל מקרה של פיקוח נפש. בכל מקרה של חולה או פצוע, חיוני לקבל טיפול רפואי מיידי ולא למשוך בקבלתו עד אחר השבת. אם המצב מאפשר ואין חשש לסכנה לחיים או לבריאות החולה, ניתן לדחות את הטיפול למוצאי השבת.

דוגמה למצבים רפואיים שנחשבים כמסכני חיים (פיקוח נפש) 

במצבים הבאים מותר להפר את השבת על מנת לטפל בהם:

  • חתך מסוכן או זיהום
  • חום גבוה מאוד
  • נשיכת עקרב או נחש
  • חולי בעיניים
  • עצירת נשימה או הפרעת נשימה
  • עצירת לב או הפרעות בלב
  • דימום חזק או פציעה חמורה פנימית או חיצונית
  • כאב חזק מאוד 
  • יולדת לקראת לידה 

 

אם זה קריאה לעזרה ראשונה וביצוע שיחת טלפון כדי להזעיק טיפול רפואי ואם זה ביצוע בפועל של פעולות החייאה, טיפול לחסימת עורקים, נסיעה ברכב לבית החולים וכן הלאה. בכל מצב רפואי שקיים חשש לסכנת חיים, מומלץ לפנות מיד למוקד החירום המקומי או לצוות רפואי כדי לקבל עזרה מהירה ומקצועית. חשוב לזכור שבמקרים של חשש לחיי אדם, נדרשת הפרה של השבת על מנת להציל את החולה ולכן יש לפנות לרפואה במהירות ובעזרת צוות רפואי מקצועי.

מותר לקחת תרופות בשבת?

פעולות רפואיות שאינן חיוניות, כמו תרופות לכאבי ראש או למחלות שאינן חמורות, יכולות להיחשב כמלאכות שאסור לבצע בשבת. אך בפועל, קיימות השערות רבות לגבי מה מותר ומה אסור בטיפול תרופתי בשבת. לדוגמה, ישנם מצבים בהם מותר לקחת תרופות בשבת אפילו אם הן אינן חיוניות, כמו תרופות לאלרגיות. בנוסף, פעולות רפואיות מסוימות, כמו טיפול בפצע פתוח, עשויות להיות מותרות בשבת.

לכן, במקרים של חולים כרוניים או במקרים של חולים אשר דורשים טיפול רפואי יומיומי ורציני, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה בהלכות הרפואה בשבת, על מנת לדעת מהם הפעולות המותרות והאפשרויות לטיפול במצב הבריאותי של החולה בשבת.

בכל מקרה שאינו ברור, יש להתייעץ עם רופא והוא זה שבסמכותו להחליט מהי רמת הסיכון והאם זה נחשב לפיקוח נפש.כשם שמצווה לשמור שבת כך גם מצווה לחלל אותה לצורך הצלת נפשות וזה לא נחשב חילול שבת חלילה.

כדי למנוע מצבים של חולים חריפים בשבת, כדאי להימנע מפעולות ספציפיות בימי השבת, כמו טיולים קשים או פעילות גופנית מאומצת. בנוסף, מומלץ לקחת מראש את כל התרופות הנדרשות 

המאמר בשיתוף אתר aliya.org.il

כתבות נוספות