תיקי עזרה ראשונה הם התיקים היחידים שנשמח שתמיד יישארו סגורים. בתוכם נמצא ציוד שנועד לטיפול מיידי בפציעות, חבלות ולעתים גם לטובת הצלת חיים. ויחד עם זאת, תכולה נכונה ובכמות הנדרשת בתיק, אחסון במקום בטוח וזכיר וגם ריענון מלא של הערכה אחת לחצי שנה נחשבים לפעולות נדרשות על מנת להבטיח את בריאותכם ושלמות גופכם, בכל מקום אשר תהיו.

  • הכל
  • אפודים וטליתות זיהוי
  • ערכות כוויות
  • ערכות עזרה ראשונה
  • ערכות רופא
  • ציוד לכוויות

ערכת עזרה ראשונה מספקת טיפול רפואי ראשוני ומיידי למגוון רחב של פציעות גופניות או אירועים בריאותיים. היא נמצאת במגוון מקומות כמו הבית, הרכב, במקומות עבודה וגם בטיולים ולוקחת חלק באירועים כמו תאונות דרכים, תאונות אישיות ותאונות עבודה, אירועים פתאומיים כמו בעת המתנה לאחות בקופת החולים או בבית הספר.

ערכת עזרה ראשונה גדולה תכיל למעשה את כל הציוד הרפואי והטיפולי הדרוש למתן מענה רפואי מוקדם, שיבלום הידרדרות במצב וימנע המתנה ממושכת עד למענה רפואי ממוסד.

שימוש בערכת העזרה הראשונה איננו דורש ידע רפואי מיוחד, אך בישראל רובנו נחשפים לסדנאות ולשיעורי עזרה ראשונה לאורך כמה תקופות חיים כמו התיכון, הצבא ואפילו במסגרות הלימודים האקדמיים.

מיטל, מתנדבת במד"א, נסעה ברכבה בשעת ערב מאוחרת. זה היה ערב גשום וסוער עם שדה ראייה מוגבל, כך שהיא נאלצה לנסיעה איטית מאוד. תוך כדי נסיעתה, רכב שנסע מאחוריה איבד את השליטה וכתוצאה מכך התנגש במעקה הבטיחות שבשולי הכביש. בלי לחשוב פעמיים עצרה מיטל את רכבה בצד, שלפה תיק עזרה ראשונה ומיהרה להגיש עזרה לנפגע.

כשמיטל פתחה את דלת הנהג, היא גילתה בחורה צעירה וחיוורת שמתייפחת מכאבים, עם דימום פורץ מזרועה השמאלית ועליה סימני הלם. במהירות רבה מיטל הוציאה את חסם העורקים, הניחה אותו מעל לחלק הפגוע והצליחה לעצור את הדימום.

מלבד התושייה של מיטל והערנות שלה למתרחש סביבה, גורם אחד נוסף סייע במלאכה החשובה והוא תיק העזרה הראשונה.

מקרה כזה נועד ללמדנו על חשיבותו של תיק עזרה ראשונה בכל תרחיש שעלול לקרות ולכן מומלץ שהוא יאוחסן בכל בית, משרד, רכב ומקום עבודה. התיק מכיל ציוד רפואי מגוון שבו ניתן להשתמש למקרים רבים ושונים מפציעות קלות שמצריכות פולידין או פלסטר בסך הכל ועד לפציעות קשות שבהן צריך להשתמש בחסם עורקים, חמצן ועוד.

התכולה של תיקים אלו צפויה להיות מגוונת, ככל שמדובר במקום שדורש אמצעים ספציפיים, או ככל שהדרישה לתכולת התיק היא רחבה ולא נצמדת לרשימה מחייבת כלשהי. לרוב ערכות אלו מכילות אמצעי חבישה שונים, תרופות בסיסיות ואמצעי חיטוי כמו למשל חסם עורקים, פלסטרים, תמיסת סביעור, משחת פולידין, תחבושות, משולש בד, גזות, מספריים, מסכות כיס להנשמה ועוד. התכולה הסופית משתנה בדרך כלל גם בהתאם לסוג ואופי המקום וכמות האנשים שהוא מכיל או צפוי להכיל.

במקומות ציבוריים, ארגונים שונים ומוסדות אמורים להחזיק אצלם ערכות עזרה ראשונה המותאמות מבחינת הציוד הקיים שלהן לאופי המקום וכמות הנוכחים. וועדת השרים לענייני חקיקה קבעה בנוסף בשנת 2007 כי כל מקום ציבורי שבו שוהים למעלה מ-500 אנשים מחויב להחזיק במכשיר ההחייאה דפיברילטור.

  • 5 משולשים וסיכת ביטחון
  • חוסם עורקים
  • 10 אגדים
  • 20 פלסטריות
  • 2 תחבושות אישיות
  • 3 אספלניות
  • 20 גזות סטריליות
  • 3 תחבושות לכוויות
  • 3 תחבושות אלסטיות
  • מספרי מלע"כ
  • כלודין 100 מ"ל
  • סד קיבוע
  • שמיכה היפותרמית
  • מסכת כיס להנשמה
  • פנס ראש
  • 10 זוגות של כפפות חד פעמיות
  • 3 מנתבי אוויר בגדלים 1,2,3

 

רשימת הציוד המוכרת ביותר שאמורה להימצא בתיקי עזרה ראשונה היא בוודאי זו שמצויה בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, שקובעת מהו הציוד וכמה ממנו אמורים להימצא במוסדות הלימוד ובקרב חובשים ומע"רים במסגרת טיולים ופעילויות חיצוניות בתרמיל הגב.

חוסם עורקים

2 תחבושות אישיות

5 משולשים וסיכת ביטחון

תחבושת בטן

20 פלסטריות

3 איספלניות

10 אגדים

סד קיבוע

20 גזות סטריליות (פדים)

מספרי מלע"כ

3 תחבושות לכוויות

כלודין 100 מ"ל

שמיכה היפותרמית

3 תחבושות אלסטיות

פנס ראש

10 זוגות של כפפות חד פעמיות

3 מנתבי אוויר בגדלים 1,2,3

נהגים שיניחו תיק עזרה ראשונה במכוניתם צפויים להציל חיים, בין אם מדובר במעורבותם בתאונה ובין אם היו עדים לתאונה שבוצעה על ידי אחרים על הכביש. מבחינת החוק, תיק עזרה ראשונה ברכב הוא עניין מחייב רק ברכבי ביטחון, רכבי הסעות (לרבות אוטובוסים ומוניות) ומשאיות.

כפי שציינו, הדבר גם מומלץ בחום לנהגים ברכבים פרטיים, שכן הדקות שאחרי הפגיעה עשויות להיות קריטיות ולמנוע פגיעה קשה וחמורה. כמו כן, עליכם לדעת שגם אם אין חובה חוקית להציב תיק עזרה ראשונה ברכב, הוא עדיין מחייב להגיש עזרה לנפגעים בתאונת הדרכים בהתאם ליכולתו והכשרתו.

גם למשרד התחבורה קיימת רשימת ציוד מומלצת המכילה:

משולש קיבוע

פס סטרילי

אגד חבישה 6 ס"מ

מספרי מלע"כ

10 יחידות של אגד מדבק

חשוב להקפיד שהתיק יהיה אטום ועמיד מפני לחות, רטיבות וחום. כמו כן, רצוי להחזיק אותו בדלת הרכב או בתא הכפפות, כדי שיהיה נגיש במהירות ובקלות בעת הצורך. רצוי גם שנוסעי הרכב הנוספים ידעו על מיקום הערכה כדי שיוכלו לשלוף אותה במצב חירום.

את כל הציוד הרפואי הרשום כאן תוכלו למצוא במגוון תיקי עזרה ראשונה ניידים וקומפקטיים מאוד לאחסון בבית, ברכב או במשרד. המרכז לרפואת חרום המתמחה בשיווק ציוד עזרה ראשונה ממליץ לצרף לערכה הקיימת עוד כמה פריטים חשובים:

ערכת כוויות ברנשילד (מקסי קיט) – ערכת הכוויות תתאים לטיפול מיידי בכוויות שנוצרו בבית, בטיול או בכל מקום אחר. הערכה כוללת תחבושות בשני גדלים ותרסיס ספריי וניתן לצרף אליה כל אמצעי נוסף להגשת עזרה ראשונה כמו פלסטרים, משחה לכוויות ועוד.

מפוח ומסכת הנשמה – לא פעם מתן העזרה הראשונה דורש גם תמיכה וטיפול נשימתיים, כך שהמפוח ומסכת ההנשמה הם אמצעים נדרשים במיוחד. תיק עזרה ראשונה שנמצא במוקדי חרום והצלה, מרפאות, בריכות שחייה ומכוני כושר, חשוב שיכלול גם אבזור מתאים שכזה.

דפיברילטור Lifeline AED – מכשיר החייאה שנוכחותו תציל חיים! לדפיברילטור יש חיווי קולי בשפה העברית וב-29 שפות נוספות, כך שניתן להשתמש בו גם ללא ידע רפואי קודם.

למעשה, מדובר באמצעים שכל אחד יכול להשתמש בהם ללא ידע רפואי כלשהו או ביצוע קורס עזרה ראשונה, אם כי מומלץ לכל אדם לדעת למה מיועד כל אחד מהמוצרים בערכה וכיצד משתמשים בו באופן בסיסי. אם קיים הצורך ברכישת ידע מתקדם וממוקד לנושא, ניתן להשתתף בקורס עזרה ראשונה של המרכז לרפואת חרום וללמוד הן מתן עזרה ראשונה והן פעולות החייאה והנשמה.

המצב האופטימלי ביותר הוא של הצבת ערכת עזרה ראשונה בכל מקום שאינו רק מקום ציבורי, כמו למשל בכל בית, במשרד וקליניקה. זאת מתוך ההבנה שתאונות עלולות להתרחש בכל מקום וכדאי שנהיה ערוכים להתמודד איתן ולהגיש עזרה ראויה ומהירה.

ערכות אלו מצריכות מספר אמצעים מומלצים כמו פלסטר בד ופלסטרים סטנדרטיים, צמר גפן, משולש, פדי אלכוהול, מספריים, גזות, חוסם עורקים, פינצטה, תחבושות אלסטיות ופינצטה. במידת האפשר, רצוי להוסיף גם מסכות נשימה ותרופות מתאימות במידה וצריך.

בחלק מהמקומות ישנה גם חשיבות להצבת ארון עזרה ראשונה, כאשר משפחות עם ילדים בדרך כלל מתעניינות בארון כזה במקום מסוים בבית וגם במשרדים או מתחמי עבודה שונים קיימת לו חשיבות. ישנן כיתות לימוד מיוחדות שמשתמשות בארונות מהסוג הזה וכך גם חדרי ישיבות ודיונים, מפעלים שונים ועוד.

לרוב ההתקנה של הארונות הללו פשוטה מאוד והם מספקים גישה מוצלחת לתיק העזרה הראשונה וליתר האמצעים כמו תרופות ומוצרים נוספים, שאינם פיזית בתוך התיק.

יש מקרים רפואיים שעבורם תיקי העזרה הראשונה לא יספיקו, כמו למשל כניסה לדום לב שמצריכה תפעול מהיר ומדויק של מכשיר הדפיברילטור – מכשיר שנועד להציל חיים. על פי החוק, כל מקום ציבורי ששוהים או יכולים לשהות בו 500 איש ומעלה, מחויב להחזיק ערכת עזרה ראשונה לרבות דפיברילטור. לרוב מדובר בערכות מקצועיות ועשירות יותר, שיתאימו גם לביצוע החייאה ושמירה נאותה על מצבו של המטופל, עד שיגיעו למקום הצוותים הרפואיים המקצועיים.

חיינו נחשבים לערך עליון, אך ידוע שאסונות וטרגדיות רבות עלולות לסכן אותם. מסיבה זו, יש צורך להיות ערניים ומודעים לחשיבותם של תיקי עזרה ראשונה, להציב אותם במקומות נגישים ולרענן אותם אחת לחצי שנה – פעולות פשוטות ותקופתיות שעשויות ברגע האמת להציל חיים ממש.

ערכת העזרה הראשונה מכילה מענה שלם לנפגעים ואיננה דורשת ידע תפעולי ברמה גבוהה, אם כי רצוי שכאשר נוכח במקום חובש, רופא, איש צוות רפואי או אדם שעבר הכשרה במתן עזרה ראשונה ו/או ביצוע החייאה יבצע את פעולות הטיפול הראשוניות ויהיה למעשה האדם שבא במגע עם התיק ותכולתו. ככלל, כולנו שואפים להיות ערבים זה לזה ולהושיט עזרה לאחר בעת הצורך ולכן תיקי העזרה הראשונה הם הביטוי המובהק של היכולת לעשות זאת.

למען האמת, עזרים רפואיים פשוטים כמו פלסטרים, תחבושות או גזות אינם מצריכים ידע רפואי מעמיק. כל אחד מאיתנו נדרש להשתמש באמצעים כאלו מעת לעת, בייחוד כאשר מדובר בפציעות קלות של עובדים, ילדים, תלמידים וכיוצ"ב. יחד עם זאת, כל אדם שמשתמש בציוד עזרה ראשונה מחויב לדעת במדויק מהו הטיפול המתאים ועל כן ציוד זה אידיאלי יותר לבוגרי קורס ע"ר מקצועי.

כאשר מדובר על הגשת עזרה ראשונה בשטח, לרבות בטיולים, אירועים רבי משתתפים, פעילויות בהיקף רחב, מקומות עבודה, מפעלים וכוחות הביטחון, ישנה תכולה מחייבת לתיק העזרה הראשונה ובה כל האמצעים שמאפשרים הענקת טיפול ראשוני מיידי בעת פציעה:

עזרים רפואיים חיוניים ומצילי חיים

חסם עורקים, מסיכות כיס להנשמה, מסיכת בד, כפפות ומספריים.

אמצעים לחבישה

תחבושות בד, פדי גזה, תחבושות ייעודיות לכוויות וחתכים, פלסטרים והכל בגדלים וחתכים שיתאימו לפציעות בסדרי גודל שונים.

אמצעים לחיטוי

פולידין משחתי ונוזלי, סביעור וכן תכשירים לטיפול בכוויות ובפצעים.

תרופות בסיסיות

משככי כאבים ומורידי חום, תרופות נגד שלשולים והקאות וכדומה.

הכמות בפועל משתנה על פי גודל הערכה והצורך במקומות קבע, אך ישנה רשימת ציוד אחידה שנקבעה מראש לחובשים ומגישי ע"ר, כאשר מדובר על טיולים ונסיעות למקומות חיצוניים:

תרמיל גב

5 משולשים וסיכת ביטחון

2 תחבושות אישיות

10 אגדים

חוסם עורקים

3 איספלניות

תחבושת בטן

20 פדי גזה

20 פלסטריות

מלע"כ (מספריים לחיתוך עם כפתור)

סד קיבוע

מסיכת כיס להנשמה

שמיכה היפותרמית

10 זוגות כפפות חד פעמיות

3 תחבושות לכוויות

כלודין 100 מ"ל

3 יחידות של תחבושת אלסטית (8 ס"מ)

פנס ראש

3 מנתבי אוויר בגדלים 1,2,3

החוק קובע שבכל מקום ציבורי חייבת להימצא ערכת עזרה ראשונה המכילה מגוון עזרים לטיפול ראשוני ועומדת בתקנים של משרדי הבריאות והעבודה.

על פי תקנות הבטיחות בעבודה (עזרה ראשונה במקומות עבודה, התשמ"ח – 1988), כל מקומות העבודה מחויבים לערכת ע"ר על פי מספר העובדים + ערכת החייאה נגישה וערכת חילוץ ומילוט על כל 25 עובדים. ציוד העזרה הראשונה יוכל להיות תיק ואין חובה לארון תלוי שבו הציוד מאוחסן.

המעסיק מחויב למנות אחראי עזרה ראשונה כאשר במקום פועלים יותר מ-50 עובדים ואחראי זה מחויב להכשרה מתאימה וריענון שנתי.

אם מדובר בערכה אישית שנמצאת בבית או שהמשפחה לוקחת איתה בתיק הטיולים, כמובן שאפשר להתאים אותה על בסיס הצרכים האישיים, אך חשוב שגם הן יכילו עזרים לחבישת פצעים, עצירת דם, קיבוע נקעים והחייאה.

קיימת המלצה בעיקר לגבי מתן עזרה ראשונה מצילה חיים, שגורסת שאם אדם שיודע לזהות ולתפעל אירועים רפואיים נמצא ליד אדם שהתמוטט, עולים סיכויי הצלתו באופן משמעותי. ולכן מבחינת מד"א, כל עובד מחויב לקורס החייאה בסיסי בן 4 שעות, במסגרתו מגיש העזרה הראשונה לומד כיצד לזהות ולטפל במצבי חירום רפואיים, כיצד לבצע החייאה בסיסית וכיצד להשתמש במכשיר הדפיברילטור.

אם למקום עצמו יש צוות חירום, החברים בו מחויבים בקורס ע"ר בסיסי בן 20 שעות, בו הם ירכשו ידע בזיהוי וטיפול בעת מצבים מסכני חיים. אם אין צוות כזה, מקום העבודה, המפעל או האתר נדרשים להכשיר עובדים נבחרים בקורס עזרה ראשונה בסיסי, כך שאחד מהם תמיד יהיה זמין להעניק טיפול מיידי בעת הצורך.

המלצות מד"א קובעות שלכל אתר ומפעל רצוי שיהיה מגיש עזרה ראשונה אחד לפחות, שעבר הכשרה בת 44 שעות כך שהוא מוכשר לזהות ולטפל כמעט בכל מצב חירום רפואי קיים. רצוי שעובד זה יהיה אדם שהזמינות שלו היא לכל שעות העבודה.

קורסים אלו נחשבים להוצאה מוכרת.

כוויות נחלקות ל-3 דרגות בהתאם לעומק הכוויה והפגיעה בשכבות שונות בעור: דרגה 1 הקלה והנפוצה שנגרמת כתוצאה מחשיפה לא מוגנת לשמש, דרגה 2 כתוצאה ממים רותחים, אש למשך מספר שניות, צריבה מהתנור וכו', ודרגה 3 החמורה שבה הגוף נותר ללא מעטפת העור כהגנה וזאת עקב חשיפה ממושכת לחשמל, אש, כימיקל וכדומה.

בעת כוויה, מגיש העזרה הראשונה מחויב לקרר את המקום ולהסיר בגדים שלא נדבקו לעור (כדי למנוע מהם לאגור חום שיחמיר את עוצמת הכוויה), חבישה עדינה בפד כדי למנוע כניסת מזהמים והפניה למוקד רפואי במידת הצורך. אין להדביק פלסטר או לקרר עם מים קרים/ קרח, למרוח שמן ו תרופת סבתא. כן אפשר למרוח משחת כוויות כדי להפחית כאבים ולמזער נזקים עתידיים.

משחות חיטוי פצעים

חתכים ופצעים שמותירים אותנו עם דימום וכאבים הם עניין לא נעים, אך אפשר לטפל בהם במהירות, כל עוד קיים ציוד עזרה ראשונה בנמצא. אם הערכה מכילה חומר חיטוי, הוא יוכל לזרז את הבראת המקום ולהרוג את החיידקים המקומיים.

מגיש הע"ר יסייע לנפגע לשטוף את האזור במים. רצוי להמתין כמה שניות כדי לשחרר את האבנית מהברז ולשטוף במים שקופים ונקיים בטמפרטורת החדר. כעת יש להניח גזה או תחבושת לעצירת הדימום ולאחר שהדימום עצר, למרוח חומר חיטוי כמו פולידין, סביעור או יוד. בסיום יש לכסות את החתך על פי גודלו, מפלסטר ועד חבישה בתחבושת.

על המרכז לרפואת חירום

במרכז לרפואת חירום תוכלו למצוא מגוון תיקי עזרה ראשונה לרכישה, המיועדים לשימוש ציבורי, פרטי או לחובשים וצוותי רפואה (לרבות צוותי אמבולנס, מרפאות וכן הלאה). תיקי העזרה הראשונה הקיימים אצלנו עומדים בתקנים הישראליים המתאימים וניתן להשתמש בהם בבית, ברכב, במקומות עבודה, מפעלים, בתי ספר, טיולים וקייטנות.

בנוסף במרכז תוכלו להשתמש במערך ההדרכה של הארגון על מנת להכשיר אנשים במתן עזרה ראשונה והחייאה ולעבור קורסים, הדרכות וסדנאות אצל מדריכים מקצועיים ברפואת חירום.

אפיק נוסף שהחברה מפעילה הוא חטיבת כוח אדם הכוללת חובשים, מע"רים ומאבטחים שיוכלו להתלוות לטיולים, כנסים, אירועים, הופעות וכל אירוע חיצוני בכל מקום וכל סדר גודל.

אנו מאחלים לכם שמירה טובה ואיתנה על בריאותכם, מבלי לפתוח את תיק העזרה הראשונה לעולם. לשאלות, רכישה והתאמת אמצעי החירום לארגון או המוסד בהפעלתכם צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.

תיק עזרה ראשונה הוא האמצעי החשוב והמיידי ביותר לטיפול חרום רפואי. במרכז לרפואת חרום תוכלו לרכוש ערכות ע"ר מגוונות המכילות את כל הציוד הדרוש וכן אמצעים נוספים לרבות ציוד החייאה והנשמה.

רכישת תיק עזרה ראשונה

במרכז לרפואת חרום תוכלו לרכוש תיקי עזרה ראשונה במגוון רחב של גדלים וכמויות משתנות של ציוד רפואי. אנו מעמידים לרשותכם גם את מכשירי הדפיברילטור המתקדמים בישראל ובעולם ואת מיטב המכשור והציוד שימטב את מוכנותכם לתרחישים רפואיים ויסייע לכם להגיש עזרה מתאימה. אם לא ברור לכם מה אתם צריכים, ניתן לפנות אלינו ולקבל ייעוץ וליווי לתהליך התאמת הציוד המלא.

הרשמה לקורס עזרה ראשונה

קורסי עזרה ראשונה מספקים הזדמנות להיערך כראוי לכל מצב חרום רפואי, בין אם מדובר באיש מקצוע שזקוק להשתלמות בנושא ובין אם גורם פרטי שמעוניין להעשיר את הידע שלו. צוות ההדרכה המקצועי של המרכז לרפואת חרום יספק לכם ארגז כלים מלא וכולל, לרבות הסבר על אופן השימוש בציוד הרפואי שמכיל תיק עזרה ראשונה.

לשמיעת הטקסט