ערכת החייאה בסיסית

אחד המצבים המטלטלים והמאיימים ביותר בחיים מתרחש כאשר אדם אחר סביבנו מאבד הכרה או מתקשה לנשום. במצבים אלו, קיומה של ערכת החייאה בסיסית עשוי להציל חיים והוא יאפשר להעניק עזרה נכונה ומהירה בכל זמן ומקום, גם אם אין לנו את הידע וההכשרה הנדרשים לכך.

 

מה כוללת ערכת החייאה בסיסית?

ערכות החייאה והנשמה כוללות ציוד רפואי הכרחי להצלת חיים, כך שעליה להימצא במקומות ציבוריים ופרטיים שונים כמו בתי חולים, מוסדות לימוד וגנים, מתחמי נופש, אולמות אירועים וכן, נוכחותה בבית מספקת לפחות דאגה אחת פחות.

ערכת החייאה בסיסית כוללת ציוד מגוון כמו מפוח הנשמה למבוגר ולילד (ככל שהערכה שנרכשה מכילה ציוד החייאה לילדים ולמבוגרים), מנתבי אוויר במספר גדלים, סקשן, פותח פה ועוד.

זהו ציוד עזרה ראשונה שנועד לטפל במצבים כמו חנק, טביעה או אובדן הכרה, על ידי החלפה זמנית ומלאכותית של פעולת הלב והריאות. פעולות ההחייאה יספקו חמצן וזרימת דם לרקמות ובפרט ללב ולמוח, עד שהתפקוד הטבעי יחזור לפעולה.

 

החייאת ילדים ומבוגרים

הסכנה הגדולה ביותר באירועי חרום היא היווצרות נזק מוחי קשה ואף מוות חלילה, ככל שהטיפול באותו אדם הולך ונדחה. אם מדובר בהחייאת ילד, חשוב לציין שהטיפול בו נשען על נסיבות המקרה והגיל תוך היצמדות למספר כללי מפתח:

  • אין לשפוך בשום אופן מים על ילד שאיבד את הכרתו – המים עלולים להישאף לתוך הריאות.
  • אין להכניס אצבעות לפיו של הילד כדי לסלק גופים זרים – פעולה זו עלולה לגרום לחסימה.
  • יש להשכיב את הילד על צדו ולפנות הפרשות מפיו ככל שקיימות.

עקרונית, כללים אלו דומים להחייאת מבוגרים אך השוני ביניהם הוא נסיבתי בעיקר. מבוגרים יזדקקו להחייאה ברוב המקרים על רקע של אירוע לבבי, בעוד שילדים עלולים להינזק בתפקודם הנשימתי עקב מחלה או חבלה.

 

האם דפיברילטור הוא חלק מערכת החייאה בסיסית?

דפיברילטור(בעברית: מפעם), הוא מכשיר החייאה שמטפל במצב של פרפור חדרים ובהשבת פעולתו הסדירה של הלב. כיום נחשב הדפיברילטור למכשיר מציל חיים קריטי, המחויב להימצא בכל המקומות שבהם נמצאים 500 אנשים ויותר כמו קניונים, בתי כלא, אצטדיונים, חדרי כושר, בתי מלון עם למעלה ממאה חדרים ועוד. הוא לא נמצא בתוך מערכת החייאה בסיסית אלא בפני עצמו ובנוסף.

ציוד חרום נוסף שמומלץ להוסיף לערכת ההחייאה:

  • מד לחץ דם לזרוע- OMRON-MX2 – ככל שאתם מנהלים מרפאה, מחלקה רפואית בבית חולים, בית אבות או אפילו מכון כושר, מומלץ להצטייד גם במד איכותי ומדויק לחיווי לחץ הדם במקרה חרום.
  • מערכת מיניליטור – במדינתנו הקטנה תמיד חשוב להיות ערוכים ומוכנים גם לאירועים מרובי נפגעים. מערכת זו מתאימה לטיפול בחמצן בחמישה נפגעים במקביל, כך שניתן להזין למקור חמצן בלחץ תוך חיבור מהיר. מתאים מאוד למצבי חרום וטראומה ואידיאלי למרפאות ומוקדי בטחון.
  • מכשיר אינהלציה אולטרסוניק – המכשיר הופך את התרופה הנוזלית לתרסיס, כך שניתן לבצע שאיפות ללא תוספת מים ורכיבים ולטפל בכל התקף נשימתי בצורה יעילה ומהירה. מגיע עם מסכות מבוגר וילד ומתאים גם לשימוש ביתי.

 

תומכים ומלווים את רפואת החרום בישראל

המרכז לרפואת חרום נוסד בשנת 1989 ומנוהל מאז על ידי צוות רפואי בכיר, בעל רקע ארגוני ומבצעי בצה"ל ובמד"א. החברה מספקת שירות לגופים ציבוריים ופרטיים רבים כמו מד"א, צה"ל ומשרד הביטחון, שח"ל, משרד החינוך, המוסד לבטיחות וגיהות ועוד.

 

המרכז לרפואת חרום מנהל את פעילותו בשלוש חטיבות מרכזיות:

  • חטיבת הדרכה המקיימת קורסי עזרה ראשונה, קורסי החייאה ומגוון סדנאות רפואיות שמתאימים לאנשי מקצוע והן לאוכלוסייה הכללית, בוגרים ונוער.
  • חטיבת ציוד ומכשור רפואי המשווקת ערכת החייאה בסיסית בדגמים ייעודיים למבוגרים ולילדים, יחד עם מגוון ציוד חרום מתקדם ובמגוון רחב.
  • חטיבת כוח אדם רפואי ואבטחה שממנה ניתן להזמין צוותי חובשים, מגישי עזרה ראשונה ומאבטחי טיולים לכל אירוע חיצוני או המוני.

אם ברצונכם בציוד רפואי, בייעוץ בנוגע להיערכות ומוכנות הצוות או הארגון שלכם למצבי חרום או בהכשרות רלוונטיות, פנו אלינו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.