עמדת דפיברילטור

עמדת דפיברילטור – כולנו נתקלנו בה במהלך חיינו. חשבנו פעם מי השתמש בעמדה הזו? מי קיבל את חייו מחדש בזכותה? עמדות דפיברילטור מפוזרות ברחבי הארץ, וניתן לזהות אותן בקלות ולהציל חיים. המרכז לרפואת חרום מציג: כל מה שחשוב לדעת על עמדות דפיברילטור – היכן לקבוע אותן, מתי ואיך להשתמש, ואיפה יש חיוב חוקי לדאוג לעמדת דפיברילטור.

שים לב, עמדת דפיברילטור לפניך

בכל אזורי הארץ פזורות עמדות דפיברילטור. מספרן מגיע לאלפים. מה שחשוב זה להיות מודעים לעמדות הדפיברילטור. נשאל את עצמנו – איפה בשכונת המגורים / סביבת העבודה שלנו יש עמדת דפיברילטור?

בנוסף, בכל מקום בו אנו נמצאים, יש אתרים שבהם בדר"כ תהיה עמדת דפיברילטור.

אתרים נפוצים שבהם נמצא עמדת דפיברילטור:

  • קופות חולים ומרכזים רפואיים
  • קניונים
  • מרכזי כושר
  • מלונות
  • בנקים
  • ברחובות הומים ע"ג ביתני פיס

את החשיבות שבמודעות לעמדת דפיברילטור ראינו כולנו במקרה המפורסם של הכדורגלן הדני כריסטיאן אריקסן. באמצע משחק של הנבחרת הדנית מול נבחרת פינלנד, התמוטט הקשר האגדי ואיבד את הכרתו. רופא שנכח במקום ידע על עמדת הדפיברילטור שחייבת הייתה להיות שם – וכך הציל את חייו של השחקן בתוך 30 שניות בלבד.

באילו מקומות חייבת להיות עמדת דפיברילטור?

חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים (התשס"ח, 2008) מחייב להציב עמדת דפיברילטור בכל מרחב ציבורי שמיועד להכיל 500 איש ומעלה. גם ברחבי העולם יש חקיקה דומה.

באילו מקומות מומלץ במיוחד לדאוג לעמדת דפיברילטור?

המרכז לרפואת חרום ממליץ: חוק הוא חוק, אבל כשמדובר בעניינים שבלב – לא מסתפקים בחוק. בכל בניין, בכל מקום, כדאי תמיד לדאוג לעמדת דפיברילטור. בנוסף להמלצה הכוללת, יש מקרים שבהם החוק היבש לא מחייב עמדת דפיברילטור – אבל זה מומלץ במיוחד.

  • מרחבים ציבוריים שבהם יש אוכלוסייה בסיכון גבוה, כמו: נשים וגברים בגילאי 45-75, אנשים חולי לב בכל גיל, ילדים צעירים עם מומי לב מולדים
  • מקומות שבהם עמדת הדפיברילטור הקרובה ביותר עדיין רחוקה יחסית (יותר מ-3-4 דקות)

עמדת דפיברילטור: החייאה היא מבחן מהירות

החוק להצבת מכשירי החייאה מפרט מספר כללים בנוגע לעמדת הדפיברילטור. להלן הכללים:

מיקום שילוט תחזוקה
1. לעמדת הדפיברילטור נבחר מיקום מרכזי ובולט 1. נציב שלט על העמדה או לצידה הצבנו עמדת דפיברילטור, דאגנו שהיא תהיה בולטת ונגישה. זהו? אפשר לשכוח ממנה?

"בשום אופן לא", מסבירים לנו במרכז לרפואת חרום. "כשמדובר בציוד רפואי, בפרט בציוד עזרה ראשונה, חשוב ביותר להקפיד על תחזוקה נכונה שלו – כדי שהוא יהיה מוכן לפעולה בשעת החרום".

מסתבר שגם בנוגע לתחזוקה יש כללים בחוק.

 

2. עמדת הדפיברילטור תהיה נגישה, והוא יוצב בגובה שבין 120 ל-150 ס"מ מהרצפה 2. נציב שילוט מכוון במקומות בולטים לעין
3. הדפיברילטור יוצב בארון ספציפי וקבוע 3. נקפיד על קיבוע של השלטים 1. נבצע בדיקות תקופתיות לדפיברילטור, לפי הכתוב בהוראות המכשיר. דגמים כמו דפיברילטור Lifeline AED , מבצעים בדיקה תקינות עצמית לכל המרכיבים, מדי יום. נורית חיווי מלמדת כי הדפיברילטור תקין ומוכן להפעלה.

 

4. במקום שבו קיימת עמדת עזרה ראשונה, נציב את הדפיברילטור בסמוך לשאר ציוד העזרה ראשונה 4. אם עמדת הדפיברילטור נמצאת במקום חשוך, נקפיד להוסיף לה תאורה 2. נמנה אחראי שיבדוק אחת לשבוע את הדפיברילטור, הסוללה ונוריות החיווי.
נשים לב שכל הכללים הללו מכוונים למטרה אחת: שהדפיברילטור יהיה נגיש, בולט, קרוב. המרכז לרפואת חרום מסביר לנו שהחייאה היא מבחן מהירות. ככל שנפעל מהר יותר, כך גובר הסיכוי שנציל חיי אדם. לכן המהירות שבה נוכל להגיע לעמדת הדפיברילטור ולהשתמש בו, היא קריטית.

בדום לב, הבאת דפיברילטור בתוך 60 השניות הראשונות מעלה ב-90% את הסיכוי לשרוד. עם כל דקה נוספת שחולפת אנו מאבדים בין 7 ל-10% של סיכויים לחיים.

3. האחראי יבדוק גם את עמדת הדפיברילטור ואם אפשר לפתוח אותה בקלות.

 

 

ואיזה דפיברילטור העמדה תאכלס?

איזה דפיברילטור נשים בעמדה? יש לא מעט סוגי דפיברילטורים, וכל סוג של דפיברילטור כולל דגמים שונים המיוצרים ע"י חברות שונות. במרכז לרפואת חרום מסבירים לנו מהם סוגי הדפיברילטורים הרלוונטיים עבורנו:

  • דפיברילטור פנימי מושתל – לא רלוונטי לעמדת דפיברילטור
  • דפיברילטור חיצוני ידני – רק רופא יודע להפעיל
  • דפיברילטור חיצוני חצי אוטומטי – אם אנחנו פרמדיקים / מומחים בטיפולי רפואת חרום, זה יכול להתאים לנו (כנ"ל אם בסביבה שלנו יש מספיק אנשים כאלה)
  • דפיברילטור חיצוני אוטומטי – מתאים לכל אחד ואחת מאתנו

 

אם כן, האופציות הרלוונטיות הן מכשיר החייאה אוטומטי / חצי אוטומטי. מלכתחילה, אם אנו מומחים ברפואת חרום, נעדיף דפיברילטור חצי אוטומטי, דוגמת הדפיברילטור Powerheart AED G5 . הפעולה של מכשיר כזה היא מהירה יותר, ויש לה עדיפות קלינית. יתרון נוסף – ניתן לוודא שאיש בסביבת המטופל לא יינזק מההלם החשמלי.

ועדיין, אם אין לנו מומחיות ברפואת חרום, נציב בעמדת הדפיברילטור מכשיר אוטומטי. יש בו כפתור הפעלה אחד, והשימוש בו לא דורש מומחיות בטיפול רפואי. המכשיר יידע אותנו טרם העברת שוק חשמלי, וכך נדע להיזהר. בנוסף, איכות הטיפול ומהירות האבחון של דגמים מתקדמים, כמו הדפיברילטור Powerheart AED G3, הם עדיין גבוהים מאוד ואפקטיביים בהצלת חיים.

"תביאו דפיברילטור!" מתי?

עכשיו! – אם מישהו לידנו איבד הכרה והפסיק לנשום:

  • נזעיק כוחות סיוע
  • נקרא למישהו "תביא דפיברילטור!"
  • נבצע עיסויים בקצב של כ-100 לחיצות לדקה
  • עם הגעת מכשיר הדפיברילטור נפתח את המכשיר ונפעיל אותו

ואיך נשתמש בדפיברילטור?

כדי לדעת איך להגיש עזרה ראשונה ולתפעל ציוד עזרה ראשונה, מומלץ לכל אחד ואחת מאתנו לעבור קורס עזרה ראשונה. בארץ, גופי ממשלה, רשויות מקומיות, מרכזים אקדמיים ומוסדות עסקיים רבים נהנים מקורסי העזרה ראשונה של המרכז לרפואת חרום. קורסים יעילים, מרתקים ומקצועיים.

אך גם אם קורס עזרה ראשונה גדול עלינו כרגע, קורס תפעול דפיברילטור זה כנראה מה שאנחנו מחפשים. בקורס נלמד איך לתפעל דפיברילטור: לשלוף, לפתוח, להפעיל ובעיקר לחבר את האלקטרודות במיקום המדויק. הדיוק במיקום האלקטרודות הוא קריטי, ומשפיע על איכות האבחון ועוצמת הטיפול בהלם חשמלי. גם הקורס הזה מוצע במרכז לרפואת חרום.

עמדת דפיברילטור היא עמדת החייאה מודרנית, ניידת וחיונית. במרכז לרפואת חרום שמים לב לעיקר: שלא יהיה מצב שפשוט חיכינו לדפיברילטור. שבכל מצב נוכל לעשות הכל – כדי להציל חיי אדם.

לפרטים נוספים והתרשמות מהדפיברילטורים שלנו – הקליקו כאן

כתבות נוספות