ציוד החייאה והנשמה

ציוד החייאה והנשמה

ציוד החייאה והנשמה מאפשר לצוותי רפואה, חובשים, מגישי עזרה ראשונה ולעתים גם לאנשים בעלי הבנה או יכולת בסיסית ביותר להגיש סיוע לאדם אחר במצב חירום רפואי ולהציל את חייו. במרכז לרפואת חירום אנו מתמחים באספקת הציוד המקצועי והאיכותי ביותר למוסדות, ארגונים וגורמים רפואיים שונים.

ציוד החייאה והנשמה להצלת חיים

קשה לדמיין כיצד היו נראים חיינו בלעדי הציוד הרפואי מציל החיים שזמין ונגיש כיום לתפעול במקומות ציבוריים רבים. סביר שהיינו נאלצים לחזות במראות קשים מאוד ואף במותם של בני אדם שצוותי מגן דוד אדום טרם הספיקו להגיע אליהם.

כיום ידוע שתרחישים רפואיים פתאומיים מהווים סכנת חיים ממשית ואף מיידית, לכן לא די בהזמנת אמבולנס או רופאים שיגיעו למקום – צריך לבצע פעולות החייאה והנשמה תוך שימוש בציוד זמין, נגיש ושמיש המאפשר להציל חיים.

 

מוצרי חירום רפואיים של המרכז לרפואת חירום

המרכז לרפואת חירום נחשב לבית האספקה והשיווק המוביל בישראל לציוד החייאה והנשמה. לכל התקני הציוד והמכשור הקיימים מתלווה תקינה כנדרש וגם שירות מקצועי, שיאפשר לכם למצוא ולהתאים את הציוד המגוון לצרכים המיוחדים של המקום ולשמור על הפעלתו השוטפת בביטחון מוגבר. לפניכם מידע כללי על כל אפשרויות ציוד ההחייאה וההנשמה המסופקים על ידינו וחשיבותם:

 

חמצן ווסתים

השימוש בחמצן רפואי עצום, רב וכמובן תדיר מאוד. ישנם אנשים רבים שסובלים מתפקודי ריאות לקויים וירודים, בין אם בעקבות מחלה כרונית ובין אם כתוצאה ממחלה נגיפית אחרת (קורונה לדוגמה), טראומה שנגרמה או פגיעה כלשהי בתפקודי הלב-ריאה.

מצבים אלו מהווים סיטואציות רפואיות שבהן הגוף זקוק לתמיכה מרוכזת וברמה גבוהה הרבה יותר של חמצן, כדי לשמור על תפקוד ריאתי תקין ואיזון רמות הגזים תוך כדי שיחלוף כרגיל. לרוב הרופא הוא זה שממליץ על כמות החמצן הנדרשת לכל מטופל ועליה להתבטא בציון מדויק של נפח החמצן על פי כמות ליטרים לדקה. ערכים אלו מסייעים לכוונון והתאמת ציוד אספקת החמצן כנדרש.

המכשיר המוכר והמרכזי הוא כמובן מחולל חמצן, שכיום מתקבל הן בתצורות נייחות (בבתי החולים למשל) והן בתצורות ביתיות, כפי שמסופקות לאנשים בעלי מחלה כרונית או קושי נשימתי מוגבר ושמטופלים בביתם. גלילי החמצן המתלווים אליהם מספקים גיבוי מתאים, שכן המחוללים עצמם פועלים על ידי סוללה נטענת.

סוללה זו כמובן פועלת במשך שעות רצופות רבות וללא תלות בחשמל או בלוני חמצן. ווסתי החמצן עצמם מתחברים לברז של גליל החמצן ומפחיתים לחץ תוך כדי ספיקה במינון הנדרש ובהתאם לנתונים הרצויים על פי סוג המכשיר והנחיות הרופא.

 

סקשן

במקרים רבים לפני ביצוע ההנשמה לאדם שאיבד הכרה או נחנק, יהיה צורך לסלק נוזלים שנמצאים בתוך מערכת הנשימה, כדי לאפשר כניסה של אוויר חדש שימלא את קנה הנשימה ויגיע עד לריאות. הסקשן הוא המוצר הרפואי המאפשר זאת ובדרך היעילה ביותר.

הנוזלים האפשריים שהסקשן נדרש להתמודד איתם הם רבים: ריר, קיא או דם שמציפים את קנה הנשימה ולכן כל עוד הם שם ומבוצעת הנשמה, היא רק תחמיר עוד יותר את המצב. הסקשנים הקיימים הם מכניים (הפעלה על ידי רגל המטפל) או חשמליים ובהפעלתם תתבצע שאיבה של הנוזלים החוצה ממערכת הנשימה, כדי שיהיה אפשר לבצע הנשמה מוצלחת.

כיום סקשנים נחשבים לחלק בלתי נפרד מערכות ציוד החייאה והנשמה. אפשר למצוא אותם בכל המוסדות הרפואיים בישראל, בכל ניידת לטיפול נמרץ וגם במוסדות ומתחמים שבהם כחלק מההיערכות הרפואית והביטחונית קיימת גם חשיבה על סיטואציות שבהן יהיה צורך בהנשמה (בתי אבות, או מלונות למשל). ישנם גם מקומות המצוידים בסקשן נייד על סוללות (למשל אצל חובשי טיולים) כך שניתן לתפעל אותם גם בשטח.

חשוב לציין שלהבדיל מציוד החייאה והנשמה אחר כמו דפיברילטור, שבו גם אנשים שלא עברו קורס עזרה ראשונה ידעו ויוכלו להשתמש, בסקשן רק אדם מקצועי שיודע כיצד להשתמש ולבצע את הפעולה רשאי להשתמש.

 

ערכות החייאה והנשמה

אדם שמאבד הכרה, שמתקשה לנשום או מתמוטט לנגד עינינו, אמור לקבל טיפול כמה שיותר מהיר ומתאים על מנת להציל את חייו. מוצרי ההחייאה וההנשמה כיום מסייעים לכך ולכן ממוקמים לפי חוק במקומות ציבוריים ולעתים גם פרטיים (עסקים גדולים במשק, למשל).

כיום ישנן ערכות החייאה בסיסיות שמותאמות למקומות עבודה, מוסדות ציבוריים ומתחמים ציבוריים ובתוכן ציוד ומכשור להקלה מיידית על מצוקה פיזית שאדם נקלע אליה, לרבות שימוש במצבים מסכני חיים.

ועם זאת, אין ספק שמומלץ שאדם שעבר הכשרה מתאימה יהיה זה שמבצע שימוש בערכה. מסיבה זו מחויבים כיום מקומות עבודה גדולים להכשיר עובדים שונים כחובשים ומגישי עזרה ראשונה והם עוברים השתלמויות וריענון תקופתיים.

מכשיר ההחייאה המוכר והנפוץ ביותר כיום הוא כמובן הדפיברילטור. מדובר במכשיר פשוט וידידותי לתפעול, שמטרתו היא להסדיר את קצב הלב באמצעות שוק חשמלי. פעולה זו מתרחשת על ידי הצמדה של שתי אלקטרודות לגוף החולה וכפתור המכשיר. בערכת הדפיברילטור כמובן קיימים גם הוראות הפעלה פשוטות ביותר ובשפה העברית, יחד עם חיווי קולי המלווה את הפעולה בחלק מהמכשירים.

כיום דפיברילציה היא חלק בלתי נפרד מתחום רפואת החירום והעזרה הראשונה ואת הערכות עצמן ניתן למצוא בכל בתי החולים והמוסדות הציבוריים, בתי ספר, ארגונים, עסקים וכל מקום שבו יכולים לשהות מעל 500 אנשים במקביל.

 

ציוד הנשמה

ציוד ההנשמה כאמור מאפשר לבצע הנשמה מיידית בעת הצורך ולשפר את סיכויי הצלחתה ברגעים קריטיים, המלווים בסכנת חיים ממש. מלבד הסקשן שקיבל התייחסות בפסקה משלו, חשוב לציין גם את מנתב האוויר כחלק בלתי נפרד מכל ערכת ציוד הנשמה.

מנתב האוויר למעשה מוליך את האוויר אל עבר קנה הנשימה, אך חשוב להבהיר שהשימוש בו דורש מיומנות רבה משום שישנה חשיבות קריטית להתאמת הגודל המדויקת וגם לניסיון בפעולת ההחדרה. מגישי עזרה ראשונה ובוגרי קורס החייאה יודעים היטב שעליהם למדוד את גודל מנתב האוויר תחילה, לפני שיפעלו.

הדרך להשתמש במנתב עשויה להתרחש על ידי החדרתו מזווית הפה לכיוון תנוך האוזן או החדרתו ממרכז הפה לכיוון הלסת. אם המנתב עצמו גדול מידי או קטן מידי למטופל, באף אחת מהאפשרויות הוא לא צפוי להועיל ואף יגרום לנזקים כבדים: גירוי להקאה, דימום ופציעה פנימית, חנק ועוד.

כמו כן, ישנם דגשים נוספים וחשובים מאוד כמו הימנעות מהחדרת מנתב אוויר לחולה שנמצא בהכרה, הימנעות מוחלטת מהחדרת מנתב אוויר בפעם השלישית, אם נפלט פעמיים לפני כן, חובת השימוש במנתב כאשר חל שימוש במפוח והוצאתו במהלך שימוש בסקשן.

 

ציוד החייאה והנשמה הוא לא דבר שניתן לוותר עליו!

כפי שקראתם, ציוד ההחייאה וההנשמה מכיל כמה וכמה מכשירים חיוניים לתרחישים רפואיים מסוכנים, שיש לתת להם מענה מיידי. לאור חשיבות הנושא ובהתאם להנחיות שקובע החוק, כל ארגון, מוסד, חברה, מפעל, מרכז ציבורי ופרטי אמורים לרכוש ערכות מתאימות בהתאם לאופי הפעילות המקומית והיקף האנשים המבצעים אותה כדי להציל חיים ברגע האמת. במרכז לרפואת חירום אנו עומדים לרשותכם בכל עת ונשמח לבצע עבורכם אפיון והתאמה מדויקים של כל הציוד הדרוש ולדאוג שתישארו בטוחים וערוכים לכל מצב.

לשמיעת הטקסט הקליקו: